RUN BABY RUN

RunBabyRun_header

Ik en sporten, sporten en ik. Ik heb er altijd een haat-liefde relatie mee gehad.

Tot vorig jaar. In een dolle bui had ik ten overstaan van een goede vriend mezelf een doel gesteld; sporten moest weer leuk zijn, ik wilde meer discipline opbouwen èn een hardloopwedstrijd uitlopen. Zo gezegd, zo gedaan; we meldden onszelf aan voor de Bridge to Bridge, en ik haalde zowaar de finish. Het lopen gaf veel voldoening, had superveel energie en al mijn vooropgestelde doelen waren bereikt, hoezee!

Dit jaar is het wederom ‘Bridge’-time! De tweede zondag van september hijs ik me dus weer in mijn leukste hardlooppakje met als doel een mooie tijd te lopen. Maar daar gaat natuurlijk wel wat training aan vooraf.

Al heb ik de hardloop-vibe weer helemaal te pakken, toen ik mijn trainingsschema ging overzetten in mijn agenda moest ik toch wel even slikken. Vier trainingen per week en afstanden die er niet om liegen. En wilde ik ook niet minstens 1x per week naar de gym? Je raadt het al; dit vereist uiterste toewijding. Met nog 90 dagen op de teller wordt het dus tijd om te knallen!

Wist je dat er superveel voordelen zijn verbonden aan hardlopen? Natuurlijk kan het zo zijn dat je af en toe geen zin hebt om te gaan, dat heb ik meer dan eens. Onderstaand lijstje helpt me dan om van de bank te komen!

DE VOORDELEN:

- No excuses! Lopen kan altijd en overal. Weer of geen weer, of je nu thuis of op vakantie bent. Neem je hardloopschoenen mee en ga!

- Geef je conditie een boost. Want hardlopen verbeterd in no-time je uithoudingsvermogen. En dat is wel zo handig als je even een sprintje moet trekken.

- Je hoofd legen. Hardlopen zorgt ervoor dat je gedachten de vrije loop kunnen gaan en vervolgens verwerkt en gestructureerd kunnen worden.

- Anti-stress. Uit onderzoek is gebleken dat hardlopen depressieve gevoelens verminderd. Dip-dag? Rennen is het antwoord! Hardlopen vermindert namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol.

- Je leert je omgeving kennen. Door diverse routes uit te stippelen kom je – al helemaal in en rondom Arnhem – uit op prachtige plekken waarvan je het bestaan niet eens wist.

- Geluksmomentje! Bij het hardlopen komen namelijk endorfine en serotonine vrij, de zogenaamde ‘gelukshormonen’, die een geestelijke oppepper geven.

- Goed voor je lijf! Je bent in beweging, verbrand calorieën. Hardlopen kan je pezen, banden en spieren versterken. En ik voel me beter en zelfverzekerder als ik goed in mijn vel zit. En dat zit ik als ik lekker sport!

Vandaag staat er voor mij een run van 6.4km op het programma. Wil jij ook meedoen met de Bridge to Bridge op 13 september? Aanmelden voor de run van 10EM, 6EM of 3EM kan hier!

And run and run and run and run..

By Nancy

Wees de eerste om een reactie achter te laten

Geef een reactie